Kako smo davanjem objektivnih ocjena i drugim oksimoronima od sebe napravili morone

Maja Ljubović

10.11.2025
Majaimg 0195
Foto: Omnibus

Kako smo davanjem objektivnih ocjena i drugim oksimoronima od sebe napravili morone

Nedavno je jedan bivši kolega napisao pošalicu: zašto se ocjena jedan zove negativnom kad je to pozitivan broj? Je li to jedini apsurd sistema ocjenjivanja kod nas?

Apsurd br. 1: Podaj mu, bona, šta si se stisla 

Izraz dati ocjenu je idiomatski, u njemu glagol dati nema svoje direktno značenje jer se suštinski ništa ne daje. Kada smo ocjenjivanje počeli shvatati kao davanje nečega nekome, sami smo sebe izložili pritiscima da nekom nešto damo, da poklonimo. Dati možeš nešto što imaš, a imaš li ti, kolegice, vreću petica, četvorki, jedinica, minusa i pluseva pa da ih dijeliš? Nemaš, ha?

Apsurd br. 2: Zar moje dijete ne zaslužuje više?

U idealnom svijetu ocjena se ne zaslužuje, ona nije nagrada ili kazna; ona je samo povratna informacija učeniku da zna šta treba unaprijediti u svom radu. Kada smo ih sami doživjeli kao nagrade i kazne, kada smo sami rekli kako ocjenu treba zaslužiti, doveli smo se u poziciju da iskrenu povratnu informaciju ne možemo dati, a da ne povrijedimo nečija osjećanja. Ti, princezo moja, zaslužuješ sve najbolje u životu, zaslužuješ da ti se sve zvijezde s neba skinu. Ali ova pismena zadaća, da izvineš, ti je baš loša.

Apsurd br. 3: Objektivno ocjenjivanje

Fraza objektivna ocjena je oksimoron, jer je svako ocjenjivanje nužno subjektivan čin. Ocjena podrazumijeva ličnu interpretaciju ocjenjivača koja ovisi o njihovom iskustvu, vrijednostima i mišljenjima. Da je uistinu objektivna, ne bi se zvala ocjena, nego mjera, i temeljila bi se na univerzalno prihvaćenim, kvantitativnim standardima. Imamo li mi u školama neki metar, neku vagu, nešto čime se mjeri znanje? Nemamo? Znači, ocjena nije i ne može biti objektivna.

Apsurd br. 4: Kadija te tuži, kadija ti sudi

U našem obrazovanju, od najnižeg do najvišeg nivoa, mi tačno znamo šta smo i kako smo ispredavali. Znamo koju temu su djeca rado prihvatila i dobro shvatila, znamo koju smo zbrzali ili otaljali jer je ni sami ne volimo i ne razumijemo. Na osnovu reakcija djece mi tačno znamo šta ko zna, a šta ne zna, tačno znamo šta im je teško. Zar nije apsurdno da smo onda mi isti ti koji ih ispituju, da smo mi ti koji im postavljaju pitanja i vrednuju njihove odgovore? Iz tog apsurda se rađaju i oni kod kojih svi imaju petice i oni koji obaraju redom, i oni koji miljenicima daju laka pitanja, a onima što ih živciraju teška, svi jednako pogubni po kvalitet obrazovanja, pa ako hoćete i kvalitet znanja onih koji iz njihovih učionica izlaze.

Apsurd br. 5: Ujednačavanje kriterija

Ispravite me ako griješim, ali po završetku svake godine, na svakom sastanku svakog aktiva u svakoj školi u našem Apsurdistanu, na dnevnom redu se nađe tačka ujednačavanje kriterija. Tada kolege pročitaju jedne drugima koliko petica, koliko četvorki, koliko trojki itd. su zaključili ove godine svojim učenicima, i onda se vidi ko je bio manje ili više strog. Šta imamo od te uzajamne spoznaje o strogoći? Pojma nemam. Da sam ja neko, obavezna edukacija koju bi svi, od obrazovnih vlasti preko nastavnika pa do vijeća roditelja, morali proći je edukacija o tome šta su kriteriji zapravo.

Možemo li mi bolje?

Naravno da možemo. Rješenja su vrlo jednostavna i ne treba izmišljati toplu vodu.

Rješenje br. 1

Uvođenje jasnih i transparentnih kriterija ocjenjivanja, dostupnih i učenicima i roditeljima, i to po više kriterija za svaki ispitni zadatak, sa jasnim i transparentnim opisima kompetencija koje se očekuju za određeni broj bodova.

Zašto to ne radimo: Zato što se osjećamo moćnim i imamo autoritet samo onda kada smo mi ti koji određuju ko je šta zaslužio da dobije. Nama se sviđa da neposluh kaznimo teškim pitanjem. Da imam po jednu marku za svaki put kad mi je neko iskusniji rekao: Ako te ne slušaju, ti im zadaj kontrolni koji neće znati riješiti, možda ne bih bila bogata, ali bih imala dovoljno kovanica da cijelu zbornicu častim kafom iz automata. Više puta.

Rješenje br. 2

Uvođenje ispitnih zadataka jednakih za sve, a pri tome se ne misli na zadatke na zaokruživanje iz baze pitanja koja se bubaju napamet, misli se na tzv. problemske zadatke, gdje učenici mogu pokazati koliko znaju misliti i koliko istinski razumiju ono što su učili.

Zašto to ne radimo: Zato što smo suviše lijeni da takve ispitne zadatke nosimo kući, pregledamo i onda ocjenjujemo, i to po više kriterija. Puno je lakše izvesti prestrašenog učenika pred tablu, ispitati ga lekciju iz knjige, i dati mu šta je zaslužio svojim ponašanjem na prethodnom času, ili primijeniti metodu suvozačkog sjedišta.[1]

Rješenje br. 3

Uvođenje eksternog ocjenjivanja koje bi zaista bilo eksterno, što znači da na ispit nastavnik i učenik izlaze zajedno, kao jedan tim, i pokazuju koliko su kvalitetno radili, pri čemu rezultate rada procjenjuju ispitivači s integritetom, stručni za primjenu kriterija.

Zašto to ne radimo: Zašto što ne želimo da iko izvan naše učionice zaista vidi naš nerad.

I da, trebalo bi da obrazovni autoriteti povuku, trebalo bi da ovakva rješenja dođu odozgo, ali njihov nerad i neznanje ne smijemo koristiti kao alibi. Ako oni neće, mi možemo promjenu pokrenuti od samih sebe, svojih učionica, svojih stručnih aktiva, svojih odjeljenskih vijeća, makar mijenjajući način na koji razmišljamo i govorimo o ocjenjivanju.



[1] Svi pismeni zadaci stave se na suvozačko sjedište, a onda se naglo zakoči. Oni koji padnu su pali, a one koji su ostali pregledaš i ocijeniš: posebno popularna metoda na određenim fakultetima određenih univerziteta.

Najnovije

 
Šta je nama online sedmica
Maja Ljubović
04.11.2025
Zašto nisam član sindikata – kroz definicije
Maja Ljubović
29.10.2025
Treneri, dadilje i autolimari
Ernad Osmić
26.10.2025
Rikverc
Maja Ljubović
25.10.2025
Posjeta đaka Srebrenici, između edukacije i traumatizacije
Mirela Buljubašić
10.10.2025
Pogled iz kabineta historije
Aiša Isaković
02.07.2025
U paralelnom univerzumu
Zoran Ćatić
01.04.2025
Bosanskohercegovačke škole kao mučilišta i stratišta
Srđan Puhalo
27.03.2025
Izmjene u sudijskoj nadoknadi
Nenad Veličković
26.03.2025
Ministarstvo neodgovarajućeg konteksta
Nenad Veličković
11.02.2025
Javnost kao neodgovarajući kontekst
Nenad Veličković
03.02.2025
Frazeravanja
Marko Ban
03.01.2025
Polupali smo lončiće
Zoran Ćatić
25.12.2024
O fudbalu i obrazovanju
Nenad Veličković
11.12.2024
Svjetlost na početku tunela
Marko Ban
09.12.2024
Kallosu oduzeta licenca za rad
Anisa Mahmutović
08.11.2024
Ko je odgovoran za neefikasnu prevenciju vršnjačkog nasilja u Tešnju?
Mirela Buljubašić
05.11.2024
Šta znaju roditelji šta je dobrobit djece
Nenad Veličković
04.11.2024
Mjesec odrona
Marko Ban
01.11.2024
O šamarima i džipovima
Nenad Veličković
30.10.2024
Bombaški proces
Nenad Veličković
15.10.2024
Ofenzivna preventiva
Nenad Veličković
10.09.2024
Dom za nezbrinute naučnike
Andrej Madunić
23.08.2024
Aktuelni udžbenici historije više govore o savremenom trenutku
Aiša Isaković
25.07.2024
Čekajući Feniksa
Nenad Veličković
16.07.2024
Mi smo ti koji dozvoljavamo
Zerina Birdžo
12.07.2024
Maratonci teturaju počasni krug
Marko Ban
04.07.2024
Došli divlji, i dalje se zna....
Nenad Veličković
03.07.2024
Dokimologija ili nastavnici su mjerni instrument
Smiljana Vovna
11.06.2024
Formirala se ideja
Nenad Veličković
30.05.2024
Seks u škole!
Nenad Veličković
28.05.2024
Duplo knjigovodstvo
Nenad Veličković
23.05.2024
Učimo učitelje: budite huligani!
Svjetlana Nedimović
20.05.2024
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Vraćanje laboratorija u život
Sumeja Buljugija
09.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Ujarmi pa ujagmi
Nenad Veličković
03.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023