Šta je nama Ana Karenjina?

Maja Ljubović

18.11.2025
Femimg 1808
Foto: Omnibus

Šta je nama Ana Karenjina?

Svi mi sa preko nekoliko godina rada u školama tu i tamo prepoznamo imena svoje djece, koja su sad odrasli ljudi, akobogda doktori, a nedobog političari, i kad ih prepoznamo, u njihovim uspjesima volimo prepoznati sebe. A šta se desi kada ime bivšeg učenika prepoznamo u crnoj hronici?

Kad pitamo djecu, pa i neke nastavnike, zašto čitamo lektiru, reći će nam gomilu gluposti, npr. da razvijaju vokabular, ili da se ne možeš smatrati pismenim ako nisi pročitao Tolstojevskog, ili da se to mora zbog opće kulture (šta god to bilo), ili (najgluplje): i mi (ni)smo to čitali...

A zapravo, kada čita fikciju, dijete se upoznaje sa situacijama i problemima s kojima se nikad nije susrelo i razmišlja o njihovim ishodima i rješenjima. Pritom oni istinski utiču na njega i tako uči kako rješavati probleme s kakvima će se jednog dana možda boriti. Upoznaje se sa puno više različitih likova nego što će ih u stvarnosti biti u njegovom životu, sagledava njihove postupke i reakcije, i tako se priprema za stvarne životne situacije. Ali ono što je najvažnije, a što našem društvu najbolnije nedostaje: dijete se povezuje s likom, razvija empatiju i uči sagledavati svijet iz perspektive drugog. I to puno više nego kada npr. gleda film, pa čak i sluša audioknjigu, jer ostaje povezano s likovima duže.

Zašto o ovome pišem baš sad?

Svi mi sa preko nekoliko godina rada u školama tu i tamo prepoznamo imena svoje djece, koja su sad odrasli ljudi, akobogda doktori, a nedobog političari, i kad ih prepoznamo, u njihovim uspjesima volimo prepoznati sebe. A šta se desi kada ime bivšeg učenika prepoznamo u crnoj hronici?

Kada profesorica maternjeg jezika i književnosti prepozna ime bivšeg učenika, a sadašnjeg počinitelja femicida, sjeti li se kako je na svojim časovima obradila, naprimjer, Anu Karenjinu, Emu Bovari ili Noru? Jesu li se učenici mogli povezati s njima i jesu li ih razumjeli, odnosno je li se i ona sama ikada povezala s njima i je li ih razumjela, ali ono istinski, tako da može tu povezanost prenijeti na djecu? Ili su svi izašli u uvjerenju da su one zle i treba ih dovesti u red? Kada prepozna ime žrtve, sjeti li se kako im je prikazala npr. Sonju Marmeladovu ili brojne druge Ofelije? Ili, ono najtužnije, što je najvjerovatnije, potpuno je propuštena prilika da se ova lektira obradi tako da se razvije empatija – profesorica je otaljala časove lektire sama sebi govoreći da to djecu ne zanima, da im nikad neće trebati jer će biti inženjeri, automehaničari, drvosječe, a djeca su prepisala s interneta, tek da imaju nešto u svesci i da ne dobiju jedan? Razmisli li profesorica o tome da u onih 10% koliko može uticati na ono što će se na času obrađivati uključi i neku lektiru s kojom se učenici mogu povezati? Ili, evo da budem potpuno revolucionarna, poželi li uključiti i neki naslov koji je pisala žena o ženi i za ženu? Razmisli li onda da toj lektiri posveti malo više od onih mitskih 14 dana, pa makar se i izostavila neka djela koja smo i mi (kofol) čitali, pa šta nam sad fali... pogotovo kada se zna da nam fali štošta, a najviše empatije?

I šta ćemo sad?

Ovih 10% upravo služi za to da mi sami pronađemo šta nama leži, da nađemo nešto o čemu možemo sa strašću pričati svojoj djeci, jer upravo nas ta strast razlikuje od dosadnog profesora koji samo otaljava svoj posao. A onda od onoga što nama leži naći nešto što će leći našoj djeci, jer nekad jedna ista priča u jednom odjeljenju izazove živu diskusiju, oni je zavole, likovi su im kao ukućani, sposobni su zamisliti milion različitih situacija vezanih za temu i ideju, a u drugom odjeljenju istog razreda iste škole s istim nastavnikom ta ista priča ne dobije ni priliku da se o njoj razmisli. Zato vam ovdje neću preporučivati šta i kako čitati, jer moja preporuka ne bi bila ništa manje nametnuta nego što su nametnuti oni suhoparni spiskovi lektira koji se recikliraju već 50 godina. Vjerujem da je to nešto što svi znamo i moramo sami za sebe odlučiti.

A jesu li nastavnice maternjeg jezika i književnosti najkrivlje za manjak empatije od kojeg je naše društvo oboljelo? Naravno da nisu, ni jedine ni najkrivlje. Krivi su svi oni koji čine društvo, svako na svoj mali način. A mi koji kroz rad u školi svjesno i nesvjesno (ili savjesno i nesavjesno) oblikujemo toliki broj ličnosti koje prođu kroz naše učionice, mi smo posebno krivi, jer uz veliku moć dolazi i velika odgovornost.

Najnovije

 
Kako smo davanjem objektivnih ocjena i drugim oksimoronima od sebe napravili morone
Maja Ljubović
10.11.2025
Šta je nama online sedmica
Maja Ljubović
04.11.2025
Zašto nisam član sindikata – kroz definicije
Maja Ljubović
29.10.2025
Treneri, dadilje i autolimari
Ernad Osmić
26.10.2025
Rikverc
Maja Ljubović
25.10.2025
Posjeta đaka Srebrenici, između edukacije i traumatizacije
Mirela Buljubašić
10.10.2025
Pogled iz kabineta historije
Aiša Isaković
02.07.2025
U paralelnom univerzumu
Zoran Ćatić
01.04.2025
Bosanskohercegovačke škole kao mučilišta i stratišta
Srđan Puhalo
27.03.2025
Izmjene u sudijskoj nadoknadi
Nenad Veličković
26.03.2025
Ministarstvo neodgovarajućeg konteksta
Nenad Veličković
11.02.2025
Javnost kao neodgovarajući kontekst
Nenad Veličković
03.02.2025
Frazeravanja
Marko Ban
03.01.2025
Polupali smo lončiće
Zoran Ćatić
25.12.2024
O fudbalu i obrazovanju
Nenad Veličković
11.12.2024
Svjetlost na početku tunela
Marko Ban
09.12.2024
Kallosu oduzeta licenca za rad
Anisa Mahmutović
08.11.2024
Ko je odgovoran za neefikasnu prevenciju vršnjačkog nasilja u Tešnju?
Mirela Buljubašić
05.11.2024
Šta znaju roditelji šta je dobrobit djece
Nenad Veličković
04.11.2024
Mjesec odrona
Marko Ban
01.11.2024
O šamarima i džipovima
Nenad Veličković
30.10.2024
Bombaški proces
Nenad Veličković
15.10.2024
Ofenzivna preventiva
Nenad Veličković
10.09.2024
Dom za nezbrinute naučnike
Andrej Madunić
23.08.2024
Aktuelni udžbenici historije više govore o savremenom trenutku
Aiša Isaković
25.07.2024
Čekajući Feniksa
Nenad Veličković
16.07.2024
Mi smo ti koji dozvoljavamo
Zerina Birdžo
12.07.2024
Maratonci teturaju počasni krug
Marko Ban
04.07.2024
Došli divlji, i dalje se zna....
Nenad Veličković
03.07.2024
Dokimologija ili nastavnici su mjerni instrument
Smiljana Vovna
11.06.2024
Formirala se ideja
Nenad Veličković
30.05.2024
Seks u škole!
Nenad Veličković
28.05.2024
Duplo knjigovodstvo
Nenad Veličković
23.05.2024
Učimo učitelje: budite huligani!
Svjetlana Nedimović
20.05.2024
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Vraćanje laboratorija u život
Sumeja Buljugija
09.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Ujarmi pa ujagmi
Nenad Veličković
03.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023