Sizif, škola, patrijarhat

Školegijum redakcija

31.08.2024
Konkurs Šukrija Pandžo 2024
Ilustracija: Redakcija
Konkurs Šukrija Pandžo 2024

Sizif, škola, patrijarhat

Rezultati konkursa na temu "Nasilje u školama od bullinga do mobinga – gdje ga prepoznati i kako spriječiti"

Raspisujući osmi put konkurs za Nagradu Šukrija Pandžo, redakcija Školegijuma imala je namjeru potaknuti raspravu o nažalost sve prisutnijim oblicima nasilja u školama. Postavljajući širi okvir (ali ne ograničavajući time raspon tema i pristupa) u formi pitanja –  U kojim se oblicima nasilje pojavljuje u školi i oko nje, kako ga prepoznati? Ko provodi nasilje: djeca, roditelji, uprava škole, vlast... Da li neko možda „hrani“ to nasilje i na koji način? Koja je uloga roditelja, škole, obrazovnih vlasti, policije, inspekcija, sindikata, ministarstava... Da li roditelji pomažu ili odmažu u borbi s nasiljem? Da li su nastavnici/e i razrednici/e prepušteni sami sebi u borbi s nasiljem među djecom? Da li su prepušteni sami sebi u borbi s nasiljem prema njima, ako ga ima? Ima li u obrazovanju ograničavanja slobode govora i da li je to nasilje? Kako spriječiti nasilje, ima li dobrih primjera borbe protiv nasilja, dobrih primjera solidarnosti? Prepoznaju li zakoni na zadovoljavajući način nasilje u obrazovanju, propisuju li ikakav oblik prevencije? Kako se sudaraju ili preklapaju kompetencije roditelja, nastavnika, uprave škole, vlasti...? (Dodajte svoja...) – željeli smo čuti (čitati) autentične glasove aktera, svjedoka, žrtava, pa čak, možda, i nasilnika, ne bismo li svi skupa problem bolje razumjeli i osmislili efikasnije načine suzbijanja i sprečavanja bulinga i mobinga.

U periodu od 27. 4. do 30. 6. 2024. na adresu redakcije stigla su 64 rada iz Sarajeva, Mostara, Viteza, Hadžića, Goražda, Vareša, Novog Travnika, Visokog, Tuzle, Kaknja, Zenice, Banje Luke, Kalesije, Cazina, Bosanske Krupe, Kotor-Varoši (Crna Gora), Brčkog, Bijeljine, Odžaka, Kraljeva (Srbija), Banovića, Sanskog Mosta i Ugljevika.

Žiri u sastavu Tijana Bašić, Adnan Pečković i Nenad Veličković nakon prvog čitanja odabrao je 11 radova za ponovno čitanje, potom je taj izbor sveo na pet, da bi 27. 8. 2024. donio jednoglasnu odluku o nagradama.

Utisak članice i članova žirija bio je pri svim čitanjima jednak: da je većina učesnica i učesnika poziv shvatila kao zadatak i na motivirajuća pitanja odgovarala manje-više opštim mjestima. Svi koji su konkurs pratili i čitali radove na sajtu Školegijuma mogli su saznati da je nasilje u učionicama dvosmjerno: nekada ide od nastavnika ka učenicima, nekada od učenika i roditelja ka nastavnicima. Iznenađujuće malo bilo je priča o strukturnom nasilju i mobingu kao jednoj njegovoj formi. Izostali su, također, i literarno uspješni pokušaji; jedan koji se u tom smislu izdvojio bio je drastično duži od limita postavljenog objavom konkursa, zbog čega je ostao bez nagrade. (Žiri tu odluku nije donio lako, birajući između obaveze da poštuje pravila i želje da nagradi nesumnjiv kvalitet; najzad, upravo je dužina, gotovo dvostruko veća od limita, zamaglila fokus i oslabila poentu rada.) Osim nekoliko manifestnih poziva na djelovanje, ali nedovoljno konkretnih, nismo dobili ni uvjerljiva moguća rješenja za vidove nasilja koji su predstavljeni u tekstovima. (A to opet zato što je samo to nasilje opisano bez dovoljno detalja i bez isticanja kauzalnosti.) 

Zaključivši da ni brojem ni ukupnim kvalitetom radova ovaj konkurs nije značajno doprinio otvaranju konstruktivnog i kreativnog dijaloga u našoj obrazovnoj zajednici, žiri je odlučio sljedeće:

1. Da se prva nagrada ove godine ne dodijeli.

2. Da se druga nagrada dodijeli Ernadu Osmiću, za tekst Smrt od papira.

3. Da se treća nagrada dodijeli Dunji Ilić, za tekst Emri juaj ëstë Diana

Ernad Osmić u svom tekstu „Smrt od papira“ daje primjere ideološke indoktrinacije i socijalizacije učenika i učenica u konzervativne društvene norme i ulogu škole kao dijela sistema u takvom društvu. Osim toga, autor dijeli s čitaocima i svoj odnos i dileme koje kao nastavnik prema tom društvu ima, pitajući se šta je danas smisao nastavničkog poziva. Na kraju bira ugledanje u Sizifa, tj. borbu uprkos slabim izgledima. 

Dunja Ilić ukazuje na rat kao generator svih drugih oblika nasilja, pa i nasilja u školi, a rat opet kao rezultat patrijarhalnih normi koje bi se, i to se onda vidi kao rješenje, mogle osporavati i slabiti tokom samog obrazovanja. 

Nagrade će biti uručene na tradicionalnoj Večeri Školegijuma planiranoj za početak oktobra.

Najnovije

 
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023