Općina Novi Grad Sarajevo formirana je 1978. godine. Prostire se na oko 47 km2 na kojima obitavaju (prema popisu iz 2013. godine) 118.553 stanovnika i stanovnice (za 18.000 manje nego po popisu iz 1991. godine). Vijeće broji osam članica i 23 člana (od toga četiri iz SDA, devet iz NIP-a, dva iz NS-a, dva iz SDP-a, dva iz USD-a BiH – BOS, osam iz ZBiH, dva samostalna, i po jedan iz DF-a, PZP-a).
Načelnik Općine je Semir Efendić (1983), inače magistar javne uprave, i na toj poziciji je od 2012. godine. Na izborima 2022. izabran je za vijećnika u Kantonu Sarajevo, ali je odbio tu poziciju da bi ostao načelnik.
Općina ima Službu za obrazovanje, sport i kulturu, ali i službe kabineta općinskog načelnika, za privredu i lokalni ekonomski razvoj, za urbanizam, stambene, imovinsko-pravne, geodetske poslove i katastar nekretnina, za opću upravu, za boračka pitanja, rad, socijalna pitanja i zdravstvo, za investicije i komunalne poslove, za finansije, za zajedničke poslove, Službu civilne zaštite, Službu za lokalnu samoupravu, za inspekcijske poslove, Pravobranilaštvo Općine Novi Grad Sarajevo, te Službu za poslove općinskog vijeća.
Skupštinu čini 31 vijećnik/vijećnica (NiP deset, ZBiH osam, SDA četiri, NS dva, SDP dva, Klub vijećnika Spahić-Memišević dva, USD BH – BOSS – Mirnes Ajanović dva, Platforma za progres jedna vijećnica, a jedan je samostalni vijećnik).
U okviru Skupštine djeluju komisije za statut, za budžet, za zaštitu ljudskih prava, za predstavke i prijedloge, za izbor i imenovanje, za odlikovanja, nagrade i druga priznanja, za prostorno uređenje i zaštitu okoline, za sport, kulturu i tjelesni odgoj, za odnose sa crkvama i vjerskim zajednicama, za boračka pitanja, za obilježavanje značajnih događaja i ličnosti, za ravnopravnost spolova, za pitanja mladih, za saradnju sa lokanim zajednicama u BiH i inostranstvu i za dodjelu stanova kojima raspolaže Općina.
Kandidat za načelnika na izborima 2024. je, uz Efendića, Mirza Selimbegović, koji ima podršku Trojke (Naša stranka, Narod i pravda i SDP). Efendić je na prošlim izborima pobijedio kao kadar SDA (imao je 1.000 glasova više od drugoplasiranog Adnana Delića, kojeg je tada podržavala Trojka). Efendić je tokom proteklog mandata napustio SDA, jedno vrijeme bio nezavisna politička osoba, a potom je ušao u Stranku za BiH i postao njen predsjednik. Na ovim izborima ima jasno izraženu podršku svoje stranke i SDA i DF-a.
Internet-stranica je https://www.novigradsarajevo.ba.
U Novom Gradu, prema portalu Općine, radi 16 vrtića: Lastavica, Dunje, Labudovi, Srećica, Vjeverica, Dječiji grad, Zeko, Kadifica, ŽIŠ i još sedam privatnih: Bilingual, Amel i Nur, Ću-ću, Vrtulja, Ciciban, Maarif, Dječiji koraci; 17 osnovnih škola: Osman Nuri Hadžić, Skender Kulenović, Ćamil Sijarić, Aleksa Šantić, Fatima Gunić, Meša Selimović, Džemaludin Čaušević, Mehmedalija Mak Dizdar, Osman Nakaš, Avdo Smailović, Umihana Čuvidina, Mustafa Busuladžić, Sokolje, Maarif, Centar za slijepu i slabovidnu djecu i Aneks; pet srednjih škola: Peta gimnazija, Gimnazija Dobrinja, Srednja elektrotehnička škola, Centar za slijepu i slabovidnu djecu i Gimnazija Maarif; i jedna visokoškolska ustanova: Franjevačka teologija.
U predstavljanju obrazovnih institucija na portalu stoji, između ostalog, da je Općina Novi Grad Sarajevo, iako to nije u njenoj nadležnosti, u proteklom periodu izdvajala budžetska sredstva za adaptaciju i opremanje vrtića, nabavku opreme, kao i izgradnju novih, kao i da daje podršku školskim projektima, obezbjeđuje stipendije za učenike osnovnih i srednjih škola i studente, zatim finansira đačke užine za socijalno ugrožene, te izdvaja sredstva za obnovu i izgradnju škola i nabavku opreme.
2024.
Prema usvojenom dokumentu Budžeta za 2024. godinu, planirani su ukupni prihodi/rashodi u iznosu od 65.868.000,00 KM. Od toga se na obrazovanje planira potrošiti (ili u obrazovanje uložiti) 2.596.000,00 KM, skoro pola miliona više nego prethodne godine (2.140.000,00 KM), ali duplo manje nego za sportske i rekreativne programe (oko 5.000.000,00 KM!!!) i otprilike isto koliko je Općina namjeravala platiti naknadu za preuzeto zemljište i objekte (Džemala Bijedića, IX transverzala, XII transverzala i južna longitudinala, lokalne saobraćajnice, nabavka zemljišta po programu uređenja, nabavka zemljišta za potrebe komunalne infrastrukture i dr.) – 2.700.000,00 KM.
U programu podrške obrazovanju planirane su stavke:
Predškolsko obrazovanje: 150.000,00 KM (prethodne godine 100.000,00 KM); pomoć osnovnim i srednjim školama sa područja Općine: 160.000,00 KM (prethodne godine 260.000,00 KM!! 100.000 KM manje?); podrška obrazovnim programima u Kinu Novi Grad Sarajevo: 35.000,00 KM (ranije 30.000,00 KM); prevoz učenika sa invaliditetom: 150.000,00 KM (150.000,00 KM); stipendiranje učenika i studenata, uključujući i sportske stipendije: 950.000,00 KM (prethodne godine 560.000,00 KM, skoro 400.000 više!!); nabavka školskog pribora za učenike osnovnih i srednjih škola: 80.000,00 KM (60.000,00 KM); podrška vannastavnim aktivnostima učenika novogradskih osnovnih škola kao mjera prevencije maloljetničke delikvencije: 110.000,00 KM (100.000,00 KM); mobilnost mladih: 30.000,00 KM (prethodne godine ništa); prevoz za učenike OŠ Sokolje i ostali: 170.000,00 KM (150.000,00 KM); prevoz učenika iz osnovnih škola za manifestacije od značaja za općinu; 80.000,00 KM (70.000,00 KM); obrazovanje, informisanje, kultura, sport i podrška ostalim projektima od značaja za općinu: 50.000,00 KM (50.000,00 KM); obuka neplivača učenika osnovnih škola na bazenima na Otoci i Dobrinji: 95.000,00 KM (70.000,00 KM); izrada projektne dokumentacije za OŠ Avdo Smajlović: 30.000,00 KM (20.000,00 KM); rekonstrukcija krova i podne obloge sale za tjelesni odgoj u JU Gimnazija Dobrinja i Peta gimnazija: 206.000,00 KM (140.000,00 KM); sufinansiranje rekonstrukcije i dogradnje OŠ Avdo Smajlović: 300.000,00 (prethodne godine ništa).
Po funkcionalnoj klasifikaciji tih 2.585.000,00 KM podijeljeno je na ugovorene i druge posebne usluge (20.000,00 KM), tekuće transfere drugim nivoima vlasti i fondovima (310.000,00 KM), tekuće transfere pojedincima (2.090.000,00 KM), tekuće transfere neprofitnim organizacijama (70.000,00 KM) i na subvencije javnim preduzećima (95.000,00 KM).
Iako nisu u rubrici obrazovanje, u budžetu je i stavka za užinu za socijalno ugrožene učenike osnovnih škola: 300.000,00 KM, iako je prethodne od planiranih 235.000,00 KM utrošeno 198.429,42 KM.
2023.
Budžetom Općine planiran je ukupan trošak od 60.765.000,00 KM, dok je prema Izvještaju o izvršenju budžeta (april 2024. godine) potrošeno 53.181.284,02 KM. Priliv prihoda je bio manji; porez na imovinu je podbacio – od planiranih deset miliona ubrano je samo sedam i po, a obrazloženje Općine je ovo: Posmatrajući ukupno izvršenje prihoda po pojedinim grupama prihoda vidljivo je da su prihodi ostvareni u različitim omjerima što je rezultat različitih faktora, koji su uticali na izvršenje pojedinih grupacija prihoda. Posebno značajna stavka u ovoj grupi prihoda je porez na promet nepokretnosti od fizičkih i pravnih lica koji se ubire po osnovu kantonalnog propisa, a obuhvata porez koji se plaća prilikom prodaje imovine i dijeli se u omjeru 70% : 30% Općina i Grad.
Da li smo saznali zašto četvrtina planiranog nije ostvarena? Nismo. Šta smo saznali? Kako se dijeli ono što se ubere između Grada i Općine.
I tzv. općinske naknade su ofalile – od planiranih 9.501.000,00 KM ubralo se 5.935.233,00 KM. Ovaj put je obrazloženje konkretnije. Do manjeg ostvarenja prihoda na navedenim naknadama uticala je nemogućnost gradnje investitora na području općine Novi Grad Sarajevo, zbog neusvajanja provedbeno-planskih i drugih akata koji regulišu ovu oblast. (Sve se može kad se hoće.)
Za obrazovanje je budžetom za 2023. bilo planirano 2.326.590,00 KM, od čega je potrošeno 1.777.939,96 KM. Malo više od pola miliona se uštedilo na obrazovanju. Kako?
Novac za obrazovanje otišao je na pomoć osnovnim i srednjim školama sa područja općine (252.993,00 KM od planiranih 260.000,00 KM); podršku obrazovnim programima u Kinu Novi Grad Sarajevo (30.000,00 KM – puni planirani iznos); prevoz učenika sa invaliditetom (143.475,96 KM od planiranih 150.000,00 KM); stipendiranje učenika i studenata, uključujući i sportske stipendije (559.500,00 KM od planiranih 560.000,00 KM); užinu za socijalno ugrožene učenike osnovnih škola (198.429,42 KM od planiranih 235.000,00 KM); nabavku školskog pribora za učenike osnovnih i srednjih škola (48.476,38 KM od planiranih 60.000,00 KM); podršku vannastavnim aktivnostima učenika novogradskih osnovnih škola kao mjera prevencije maloljetničke delikvencije (98.600,01 KM od planiranih 100.000,00 KM); prevoz za učenike OŠ Sokolje i ostale (135.853,04 KM od planiranih 150.000,00 KM); prevoz učenika iz osnovnih škola za manifestacije od značaja za općinu (61.316,05KM od planiranih 70.000,00 KM); obrazovanje, informisanje, kulturu, sport i podršku ostalim projektima od značaja za općinu (198.237,28 KM od planiranih 200.000,00 KM), a osim toga još i na: sanaciju mokrih čvorova, hola i ostalih sadržaja u OŠ Umihana Čuvidina, stari dio škole (79.385,83 KM od 86.000,00 KM); nadziđivanje, dogradnju i nabavku opreme OŠ Behaudin Selmanović (37.421,02 KM od planiranih 40.000,00 KM i 47.163.16 KM u punom planiranom iznosu); izradu projektne dokumentacije za OŠ Avdo Smajlović (6.844,50 KM od planiranih 30.000,00 KM); izradu ograde oko školskog dvorišta OŠ Avdo Smajlović (41.228,26 KM od 50.000,00 KM); djelimičnu sanaciju fiskulturne sale i ulaznog hola objekta JU OŠ Mehmedalija Mak Dizdar (159.581,72 KM od planiranih 170.000,00 KM); rekonstrukciju krova sale za tjelesni odgoj u JU Peta Gimnazija i Gimnazija Dobrinja (136.773,00 KM od planiranih 140.000,00 KM) i zamjenu dijela fasadne stolarije na objektu OŠ Osman Nuri Hadžić (64.562,59 KM od planiranih 70.000,00 KM).
Planirana sredstva za predškolsko obrazovanje u iznosu od 100.000,00 KM nisu realizovana obzirom da će se aktivnosti provoditi u 2024. godini i to u skladu sa potpisanim Sporazumom sa Gradskom upravom Grada Sarajeva, kako stoji u obrazloženju.
Time se Izvještaj ne hvali, iako je ušteda mnogo veća nego na kancelarijskom materijalu i uslugama; tu je potrošeno samo 5.140.008,60 KM a uštedjelo se 6,83%. Ide samohvala: Izvršenje svih troškova u okviru ove grupe troškova kreće se u optimalnim okvirima, što ukazuje na krajnje racionalno trošenje sredstava za navedene namjene.
Racionalno se trošilo i za stručne usluge, izradu elaborata, izradu strategija, izradu projektne i tehničke dokumentacije i stručno-tehnički nadzor – od planiranih 450.000,00 KM potrošeno je 418.884,41 KM; hardverske i softverske usluge koštale su 151.864,67 KM (planirano 160.000,00 KM).
Uštedjelo se i na naknadama općinskim vijećnicima: od planiranih 380.000,00 KM vijećnici su naplatili 350.980,43 KM. Skromni su bili i članovi savjeta MZ: umjesto planiranih 230.000,00 KM inkasirali su 226.820,85 KM. Priznanje se može odati i političkim partijama i klubovima, koji su mogli uzeti 300.000,00 KM, a uzeli su samo 292.015,00 KM. Nije sve potrošilo ni 275 zaposlenika Općine – za njihove plate u Općini bilo je planirano 9.600.000,00 KM, a podijeljeno je svega 9.356.868.30 KM (1.500.000,00 više nego prethodne godine!).
I eto, uprkos svemu, šampion ušteda su vrtići. Sto posto!! Svih 100.000 KM. Bravo, djeco!!! Vi ste budućnost Općine.
Budžetom je bila planirana nabavka udžbenika za učenike prvih razreda osnovnih škola u iznosu od 550.000,00 KM, ali je rebalansom to skinuto. Taj novac, planiran za obrazovanje, nije preusmjeren u druge obrazovne svrhe. Ili je, možda, ostavljen za narednu, izbornu godinu?
2022.
U 2022. godini su, prema Izvještaju o izvršenju budžeta za 2022, ostvareni prihodi od 54.693.759,12 KM, dok su rashodi (sa rezerviranjem) iznosili 53.597.631,00 KM (od toga 10,6 miliona u rezervacijama).
Po funkcionalnoj klasifikaciji na obrazovanje je iz te sume potrošeno 1.968.202,41 KM (od rebalansom planiranih 2.233.500,00 KM). Inače je budžet za 2022. godinu predvidio svega 1.545.000,00 KM, ali je onda uvećana stavka Tekući transferi pojedincima, za oko 700.000 KM. Rebalans je izglasan dva mjeseca prije opštih izbora, na kojima se načelnik Općine kandidovao kao nosilac liste Stranke za BiH.
O kojim se pojedincima radi ne može se vidjeti iz Izvještaja o izvršenju u Službenim novinama Kantona Sarajevo, ali se može rekonstruisati iz stavki koje su navedene kao obrazovne:
– predškolsko i osnovno obrazovanje, ukupno: 120.309,00 KM (bilo planirano 238.500,00 KM; sve u svemu, pet puta manje nego 2021. godine!!!);
– srednje obrazovanje: ništa;
– obrazovanje poslije srednjeg koje nije visoko: ništa;
– visoko obrazovanje: ništa;
– obrazovanje koje nije definirano nivoom: ništa;
– pomoćne usluge obrazovanju: 1.087.091,00 KM. Šta su pomoćne usluge obrazovanju, ostaje tajna za knjigovodstvene laike. U rebalansu se kao mogući korisnici, tačnije svrhe, spominju: stipendiranje učenika i studenata, uključujući i sportske stipendije, užina za socijalno ugrožene učenike osnovnih škola, nabavka školskog pribora za učenike osnovnih i srednjih škola, nabavka udžbenika za učenike prvih razreda osnovnih škola, podrška vannastavnim aktivnostima učenika novogradskih osnovnih škola kao mjera prevencije maloljetničke delikvencije i, kao poseban dodatak, rebalansom, 500.000,00 KM osnovnim školama za nabavku udžbenika za učenike drugih, trećih i četvrtih razreda!
U 2022. godini realizovano je kao kapitalno ulaganje i nadziđivanje, dogradnja i nabavka opreme za OŠ Behaudin Selmanović u iznosu od 222.654,84 KM (planirano 250.000,00 KM).
Plate 271 zaposlenika ukupno su iznosile 8.516.397,00 KM. Budžetom i rebalansom bilo je planirano 7.802.500,00 KM, a kao laici i na osnovu raspoloživih izvora nismo uspjeli razjasniti odakle ova razlika. Napredak je zabilježen i u nabavci zemljišta: umjesto budžetom planiranih 1.600.00,00 KM kupilo se zemljišta za 2.523.531,00 KM.
2021.
Prema Izvještaju o izvršenju budžeta za 2021. godinu (Službene novine Kantona Sarajevo, br. 19/22), prihodi su iznosili 42.228.456,62 KM, a rashodi 42.218.065,75 KM (od toga 5.129.739,75 KM u vidu rezervacije).
Prema funkcionalnoj klasifikaciji, na obrazovanje je utrošeno 1.727.842,27 KM od rebalansom predviđenih 1.865.260,00 KM, i to za: ugovorene i posebne usluge: 7.221,00 KM; transfer drugim nivoima vlasti i fondovima: 114.794,61 KM; tekuće transfere pojedincima: 967.339,78 KM; tekuće transfere neprofitnim organizacijama: 9.487,24 KM; subvencije javnim poduzećima: 50.000,00 KM, i kapitalne transfere drugim nivoima vlasti i fondovima: 578.999,64 KM.
Kapitalni transferi za rekonstrukciju objekta Vrtić Vjeverica iznosili su 38.484,57 KM (planirano 150.000,00 KM + 470.260,00 KM); za izvođenje radova – vanjsko uređenje OŠ Umihana Čuvidina izdvojeno je 139.415,10 KM; za sanaciju mokrih čvorova hola i ostalih sadržaja u OŠ Umihana Čuvidina – stari dio škole: 179.672,04 KM; za nadziđivanje, dogradnju i nabavku opreme OŠ Behaudin Selmanović: 250.000,00 KM prebačeno je u narednu godinu. Realizovana su kapitalna ulaganja: izgradnja sportske dvorane i ostalih sadržaja uz OŠ Umihana Čuvidina, sufinansiranje: 548.454,84 KM (planirano 550.000,00 KM) i rekonstrukcija kotlovnice za potrebe OŠ Umihana Čuvidina, sa pratećim sadržajima (ambulanta, obdanište, dvorana): 17.776,89 KM (planirano 17.800,00 KM).
Iz dokumenta Izmjene i dopune Budžeta Općine Novi Grad Sarajevo za 2021. godinu može se iscijediti još nekoliko konkretnijih informacija.
Izmjene su bile kozmetičke prirode:
Sredstva za školski prevoz učenika sa invaliditetom su sa 70.000,00 KM povećana na 80.000,00 KM; stipendiranje učenika i studenata, uključujući i sportske stipendije ostalo je isto – 535.000,00 KM; izdatak za užinu za socijalno ugrožene učenike osnovnih škola se sa 120.000,00 KM smanjio na 90.000,00 KM; iznos za nabavku školskog pribora za učenike osnovnih i srednjih škola povećao se sa 40.000,00 KM na 45.000,00 KM, dok je za nabavku udžbenika za učenike prvih razreda osnovnih škola sa 130.000,00 KM smanjen na 125.000,00 KM. Također su planirana sredstva za podršku vannastavnim aktivnostima učenika novogradskih osnovnih škola kao mjera prevencije maloljetničke delikvencije sa 60.000,00 KM smanjena na 40.000,00 KM.
Projekat govorno-jezičke rehabilitacije učenika novogradskih osnovnih škola nije dobio ništa od planiranih 5.000,00 KM.
Jesu li ove cincili-mincili izmjene i dopune, pet hiljada gore, pet dole, bile zasnovane na nekim analizama i predviđanjima, iz dostupnih dokumenata nemoguće je utvrditi.
Plate zaposlenima isplaćene su u iznosu nešto većem od 99% planiranih – isplaćeno 8.058.287,36 KM od rebalansom izračunatih 8.115.000,00 KM.
Tekući transfer za prevenciju i saniranje šteta nastalih prirodnim i drugim nepogodama i za druge potrebe zaštite i spašavanja sa 100.000 KM uvećan je na 980.000,00 KM.
Komentari i primjedbe
Budući da se Budžet za tekuću godinu usvaja krajem prethodne, a da tokom godine u pravilu doživljava izmjene i dopune (rebalans), najbolji uvid u način trošenja sredstava za obrazovanje sadrži Izvještaj o izvršenju budžeta. Na stranici Općine izvještaji nisu dostupni, a na naš zahtjev da ih dobijemo odgovoreno nam je ovako:
Ovim putem vas informišemo da su sva izdvajanja iz općinskih budžeta transparentno i kontinuirano prezentovana u izvještajima o izvršenju budžeta Općine Novi Grad Sarajevo, a koji su objavljivani u Službenim novinama Kantona Sarajevo i spadaju u javno dostupne dokumente/informacije koje možete pribaviti kod Nevinsko izdavačke organizacije SLUŽBENI LIST BOSNE I HERCEGOVINE.
S poštovanjem,
Haris Mušinović, Šef Odsjeka za poslove uprave i kancelarijsko poslovanje
Tako smo na kraju kupili dva broja Službenog lista istoimene nevinske kuće, čudeći se nesusretljivosti Općine. Odgovor ostaje primjer kontradiktorne birokratske izjave, u kojoj se diči transparentnošću i istovremeno biva netransparentan.
U istom mjesecu kada je sročen ovaj neodgovor federalni revizori su pregledali općinske finansije za 2023. godinu i dali mišljenje s rezervom, između ostalog i zato što u Jedinstveni račun trezora nisu uključeni transakcijski računi preko kojih se vrši isplata naknada za boračko-invalidsku i socijalnu zaštitu, što nije u skladu s odredbama Zakona o trezoru u FBiH (tačka 6.2.1.1 Izvještaja).
Općina, inače, za boračku populaciju izdvaja značajna sredstva; samo u 2024. godini 1.175.000,00 KM, u prethodnoj čak i više (1.270.600,00 KM). Novac je otišao na ruke korisnika boračko-invalidske zaštite u skladu sa programom rada službe (130.000,00 KM); pripadnika RVI I grupe 100% invaliditeta (110.000,00 KM); za projekte nevladinih i neprofitnih organizacija boračke populacije (180.000,00 KM); za poseban program za pripadnike boračke populacije sa područja ONGS – JP Olimpijski bazen Otoka i SRC Dobrinja (45.000,00 KM); fondacijama za pružanje pravne pomoći pripradnicima branilačke populacije (15.000,00 KM); za ugradnju ručnih komandi na doniranim vozilima RVI 100% (25.000,00 KM); za obilježavanje značajnih datuma i događaja (90.000,00 KM); za obilježavanje 8. juna – Bitke na Žuči (60.000,00 KM); za obilježavanje 15. aprila – Dana Armije BiH (40.000,00 KM); za rekonstrukciju ratne česme u ul. Kodžina i hair česme Ramiza Salčina (40.000,00 KM); za investiciono održavanje ostalih spomen obilježja (70.000,00 KM); za investiciono održavanje mezaristana i harema šehida i grobalja poginulih boraca na području općine Novi Grad Sarajevo (20.000,00 KM); za sufinansiranje izgradnje Memorijalnog kompleksa na brdu Žuč (Golo Brdo) (350.000,00 KM).
Za Dan učitelja, naprimjer, nije izdvojen ni fening.
Pomoć školama u 2024. planirana je za 100.000,00 KM manje nego prethodne godine. Zašto? Kako se došlo do procjene da školama ne treba veća ili barem ista pomoć? I šta uopšte znači pomoć školama. Sadaka? Kako to te škole rade, pa im treba pomoć?
Možda je razlog pragmatičan: 2024. je izborna godina, pa se unutar rubrike obrazovanje novac prebacio na populističku partiju stipendiranja đaka. Vlast đacima i studentima podijeli keš, studenti i roditelji u znak zahvalnosti vlasti dodijele glas.
Stalne rubrike u budžetskom dijelu za obrazovanje vrište od nepreciznosti i nejasnoće. Tamo gdje piše da se novac daje, recimo, za obrazovanje, informisanje, kulturu, sport, jedino što ima veze s obrazovanjem je obuka neplivača. Većina sredstava ode na sport. Zašto se obrazovanje tu uopšte spominje?
Za podršku razvoju kulture, sporta i rekreacije u 2024. planira se potrošiti 5.526.000,00 KM, od toga svega šestina (oko 800.000,00 KM) za kulturu: 180.000,00 KM za Novogradske dane; 150.000,00 KM Centru za kulturu, šta god to bilo. Itd.
I taj nesrazmjer podržava populističko budžetiranje: ulaganja u sportske objekte i klubove su javna, otvorena, masovna, kultura, ako nije estrada, sve suprotno od toga. Zato Općina finansira prevoz učenika iz osnovnih škola za manifestacije od značaja za općinu, uglavnom ona obilježavanja ratnih događaja, ali takve stavke za posjete, recimo, Pozorištu mladih, nema.
Iz primjera u kojima novac planiran za obrazovanje ostane nepotrošen, umjesto da se usmjeri na neku drugu korisnu obrazovnu svrhu (nagrade nastavnicima, finansiranje odlazaka na međunarodna takmičenja, stipendiranje predškolskog kadra ili stručnog usavršavanja...) može se zaključiti da općinska služba nadležna za obrazovanje ne radi u interesu obrazovanja. Odluka da se potroši pola miliona za udžbenike u izbornoj godini također je donesena iz populističkih, a ne iz stručnih razloga.
Vjerovatno najtužnija ilustracija potpune inertnosti kao dokaza nekompetentnosti općinske vlasti je politika prema vrtićima. Najvažniji, fundamentalni period obrazovanja – predškolsko obrazovanje – Općina je uglavnom prepustila Kantonu i Javnoj ustanovi Djeca Sarajeva. Važno je da za boračku populaciju i sportske klubove ne fali.
Iz analiziranih dokumenata ne može se utvrditi po kojim kriterijima neke škole dobijaju sredstva za rekonstrukciju, dok druge ne. Ili, još bolji primjer, zašto škola u Sokolju ima plaćen prevoz za svoje đake, u protekle četiri godine oko pola miliona, a druge nemaju. Ili možda imaju, ako se formulacija za prevoz za učenike OŠ Sokolje i ostale odnosi i na đake drugih škola? Možda kriteriji postoje, možda su smisleni i pošteni, ali nikome u Općini nije stalo da budu transparentni. Uz populizam, nestručnost i nedostatak svijesti o potrebama i važnosti obrazovanja, netransparentnost je još jedna karakteristika obrazovne politike Općine Novi Grad u periodu 2021–2024. godine.
Napomena:
Dokumenti koje smo analizirali obima su oko 500 stranica, od kojih su mnoge tabele, često u formatu koji nije automatski pretraživ. Forma budžetskog nacrta/plana/izvještaja je knjigovodstvena, i kao takva sačinjena je stručnim jezikom i po stručnim pravilima, što je čini komplikovanom za knjigovodstvene laike. Budući da se radi o podacima od ključne važnosti za ocjenu kvaliteta rada izvršne vlasti, neophodno je osmisliti formu u kojoj bi informacije bile prevedene na jezik razumljiv stanovništvu.
Nakon pažljivog čitanja izvještaja o realizaciji budžeta u protekle četiri godine, odgovorite na nekoliko zanimljivih pitanja iz KVIZA i zabavite se pomažući Načelinku da odgovori na pitanje!
Budžet je samo jedan od načina da se prati i pokuša razumjeti odnos lokalne vlasti prema obrazovanju. Kako taj odnos vide građani, stanovnici opštine, roditelji, đaci i studenti, prosvjetni radnici, zastupnici i gradonačelnik, čitajte u članku koji ćemo objaviti za nešto manje od mjesec dana.
Vrijeme je da obrazovanje postane tema lokalnih izbora!