U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja

Anisa Mahmutović

09.10.2024
Inkluzija na bh. način

U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja

U Osnovnoj školi Sveti Sava u Zvorniku, u oronuloj učionici, odvojena od drugih učenika i učenica, djeca s poteškoćama nastavu pohađaju u posebnom odjeljenju, prema prilagođenom planu i programu, ali pojedini đaci ne uspijevaju usvojiti predviđena znanja jer individualni programi i uslovi i način rada nisu prilagođeni njihovim mogućnostima.

Imam dvanaest učenika s različitom simptomatologijom, različitom kliničkom slikom i različitim ponašanjem i oni bi, prema pravilima struke, trebali biti raspoređeni u tri odjeljenja, ali su zbog nedostatka sredstava u školi raspoređeni u dva odjeljenja. Neki od njih zbog svojih zdravstvenih problema nisu prisutni u odgovarajućoj mjeri, zbog čega je teško uspostaviti saradnju ili komunikaciju s njima. Neki pak prave ispade, agresivni su ili skloni samoagresiji i samopovređivanju, ali i povređivanju drugih, destruktivnom ponašanju..., kaže Manuela Gajić, koja drži nastavu u tom odjeljenju.

Kaže da defektolozi u školi djecu dijele u grupe jer jedna osoba ne može sama brinuti o šest učenika među kojima pojedini imaju teži oblik invaliditeta, ali na taj način ova djeca pohađaju samo pola nastave.

Učionica je premala za djecu koja imaju potrebe kakve imaju moji učenici, ima ukupno šest klupa sa šest stolica, i tako su i djeca raspoređena. Škola je predlagala da promijenimo smjene, pa da se rotiramo s nekom od učiteljica. Međutim, to nije moguće jer djeca s ovim dijagnozama koje mi imamo u razredu nisu u mogućnosti sarađivati nakon 12 sati, u drugom dijelu dana, i kada bi išla u školu poslije 12 – ne bi dobila ništa od nastave, pojašnjava Manuela Gajić. Naglašava da bi u školi trebali raditi i oligofenolozi i specijalni edukator i rehabilitatori, ali da su za sada logopedi koji rade polagali dodatne ispite da bi mogli ući u razred.

S roditeljima nismo uspjeli razgovarati. Manuela Gajić kaže da većina roditelja ne prihvata činjenicu o smanjenim sposobnostima svoje djece i o tome da je njihovo stanje trajno:

Većina roditelja smatra da njihovoj djeci nije mjesto u specijalnom odjeljenju, da su tu zbog učitelja ili učiteljica, što zaista nije istina. Ali ima roditelja, uglavnom onih čija djeca imaju teže poteškoće, koji su svjesni smanjenih potencijala svoje djece i jako su zahvalni svima koji rade s njima.

Direktor Škole Goran Ivanović potvrđuje da djeca s poteškoćama nastavu pohađaju u posebnim odjeljenjima.

Djeca su raspoređena u posebno odjeljenje na osnovu odluke komisije koja vrši ocjenu i kategorizaciju. S njima rade defektolozi i postupaju prema preporukama nadležne komisije koja vrši procjenu stepena invalidnosti i prema uputama Ministarstva, kaže Ivanović i apeluje na vlasti na višim nivoima da više pažnje posvete ovoj kategoriji stanovnika.

Nama je potreban još jedan asistent u nastavi, sada imamo samo jednog, to nam je odobrilo Ministarstvo prosvjete i kulture RS-a, kaže Ivanović i naglašava da njegovoj školi nedostaje sve!

Iz UNICEF-a BiH jasno poručuju da specijalna odjeljenja nisu inkluzija.

Ta djeca očito ostvaruju pravo na obrazovanje po integrativnom, ali ne inkluzivnom modelu. Dok svjedočimo debatama o tome da li je ili nije izvodljivo uključiti svu djecu sa poteškoćama u redovne škole, istraživanja nam kazuju da sa organizacione, kurikularne i pedagoške perspektive ne postoji niti jedan razlog za paralelne segregirane usluge za djecu sa poteškoćama u obrazovnom sistemu. Promjene koje škole raportiraju u oblasti pedagoške prakse i izrade kurikuluma te podrška koju imaju od vanjskih službi u okviru inkluzivne prakse dovode do poboljšanja kvaliteta za sve učenike, kako za one sa tako i za one bez poteškoća, kaže Nineta Popović iz UNICEF-a.

U Zvorniku, za đake s poteškoćama, po završetku i ovakve škole, život staje jer ne postoje programi koji bi im omogućili aktivno učešće u zajednici kroz rad, privređivanje ili bar volontiranje, ne postoji nikakav oblik uključivanja u društvo.

Iako je Bosna i Hercegovina prihvatila obavezu da gradi inkluzivno obrazovanje, obrazovne institucije zbog finansijskih nedostataka ili nedovoljno razumijevanja ozbiljnosti problema i obaveza države nisu provele inkluziju onako kako bi ona trebala da izgleda.

Bosna i Hercegovina je 29. jula 2009. godine potpisala Konvenciju Ujedinjenih nacija o pravima osoba s invaliditetom, a ratificirala je 12. marta 2010. godine, uključujući i Opcioni protokol. U septembru 2016. godine Odbor Konvencije je usvojio i objavio Opći komentar na član 24. Konvencije. On daje smjernice za 166 država koje su ratificirale Konvenciju o ispunjavanju obaveza iz člana 24. po kojem su države potpisnice dužne osigurati inkluzivni obrazovni sistem na svim nivoima i cjeloživotno učenje.

Najnovije

 
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023