Draga Mlada Urednice,
umorna sam i želim ići na more. I urednice na to imaju pravo, a ja ga dosad nisam koristila jer je ljeto zapravo vrijeme kada redakcije školskih novina rade punom parom, spremajući septembarska izdanja koja se, čim se u augustu otvore vrata škola, moraju u paketima dopremiti
u školske prostorije. Kako konkurencija nikad ne spava, najsigurnije je novine imati gotove već u julu, a kombi utovaren već prvog augustovskog dana.
Zato Ti predlažem da upališ klima-uređaj, ohladiš limunadu i provedeš ljeto pred računarom.
Dozvoli da Ti, prije toga, dam nekoliko korisnih savjeta, kako bi se znojila samo od visoke temperature.
Srdačno,
Stara urednica
Naslovnica
Nije dobro da đake sa omota gleda Da Vinči ili Marija Kiri. Uređuješ novine koje se prodaju u školama. S naglaskom na prodaju. Đordano Bruno ne prodaje novinu. Ustupi prostor Rihanni, Džeki ili One Directionu.
Photoshop
je magična alatka kojom možeš smanjiti dubinu glumičinog dekoltea, obrisati tetovaže sa pjevačevog ramena ili diskretno maknuti krstić sa lančića teen starlete, zamijenivši ga kakvim srculencem. Jer, mlada kolegice, novine se prodaju u školama, s naglaskom na školama. Iz kojih ti direktor, samim pogledom na naslovnicu na kojoj Photoshop nešto nije pokrio ili uklonio, uvijek može vratiti čitave pakete tvojih brižljivo spremanih magazina. Njegova škola, njegova pravila.
Posteri
Zaboravi geografske karte, šeme ljudskog tijela, Sunčev sistem ili super ilustrovane grafike o vrstama riječi. To je mjesto rezervisano za Bosanca zanosnog glasa, koji je ostavio žiri bez daha. Ili za nekog drugog junaka sportskih i muzičkih kanala.
Konkurencija
nikad ne spava. Misli ispred njih. Pazi na dinamiku izlaska iz štampe, po sistemu ko prije školi, njemu manje remitende. Ako oni izlaze dvadesetog, učini sve da vi izađete petnaestog.
Broj stranica
Broj stranica nije važan, sve dok je cijena niža od cijene konkurencije. Na tržištu više vrijede 32 stranice loše štampe za marku i po, nego 46 strana na masnom papiru i u kvalitetnoj štampi za dvije marke. Računica je jednostavna: bolje magazin i čips, nego samo magazin. Najbolja su, pak, četiri čipsa, ali o tome nemoj sada da brineš.
NPP
Vodi računa da sadržaji u magazinu prate nastavni plan i program, kako bi ih učiteljice, kadgod, mogle koristiti kao pomoćno sredstvo u nastavi. Najlakši način da cijeli razred kupi časočips je da im učiteljica kaže kako za zadaću moraju uraditi zadatak sa 18. strane. Za to će, pored NPP-ova, trebat i nešto KM-ova. Put časopisa od učiteljicinog stola do učeničkog ruksaka najbrže ide preko novčanika Tvog poslodavca. O proviziji i zlatnim naušnicama za učiteljice poslodavac neće pričati sa Tobom. Tvoje je da uređuješ, njegovo da privređuje.
Aktuelnosti
Budi uvijek na oprezu da ti ne promakne nešto aktuelno, što konkurenciji neće. To ne znači da moraš svakodnevno čekirati NASA-ine stranice pomno prateći da li će još neko nebesko tijelo, poput Plutona, izletjeti sa liste planeta. Ne moraš pratiti baš svaki tehnološki trend, niti patent mladih finskih osnovaca. Oko nekih stvari, ipak, moraš biti na oprezu, a to su važne utakmice klubova u kojima igraju naši Zmajevi, te utakmice reprezentacije. Također, u planer upiši i datume finalnih nastupa raznih pjevačkih i drugih talent show-ova, samo, naravno, ako do finala dospije neki Naše Gore Liste. Ponekad, uz stalno držanje očiju širom otvorenih, trebat će ti i malo sreće koja će se okrenuti u Tvoju korist, čak i ako sa štampom kasniš za konkurencijom, jer nekada baš u toj sedmici pogine slavni pjevač, idol djece i tinejdžera, pa se Tvoje izdanje sa naslovnicom crnog okvira i nasmijanog lica pjevača – vječnog dječaka rasproda već u prvoj sedmici, a traži se i primjerak više!
Dječiji radovi
Pripremi rubrike Majka, Domovina, Učiteljica, Godišnja doba. Dobivat ćeš radove koji će rijetko iskakati iz tih okvira. Poželiš li ipak čuti šta ti djeca, a ne njihove učiteljice i tvorci udžbenika, žele reći, raspiši konkurs u kojem nećeš zadati teme o kojima želiš, već one o kojima ne želiš da pišu.
Pošta
Budi naročito oprezna kada otvaraš poštu. Najbolje je da si nabaviš posebni nožić za koverte – potraži ga po antikvarnicama ili baščaršijskim suvenirnicama. Tako možeš biti sasvim sigurna da nećeš uništiti vrijednu novčanicu koju je u pismo umotao neki ponosni otac/PR iz zahvalnosti što si u prošlom broju objavila tekst o sportskim uspjesima njegovog devetogodišnjeg sina. I veće pošiljke otvaraj sa oprezom: možda se baš u njima krije kožni novčanik, mirisne svijeće, marama za kosu ili stilizirana vaznica, poklon od neke ostarjele zavičajne pjesnikinje kojim Ti odaje zahvalnost što si objavila njene rijetko uspjele stihove posvećene tek rođenom unučiću.
Jezik i pismo
Ne objavljuj priče i poeziju prilagođenu uzrastu autora koji pišu ekavski pa nećeš morati slušati gospođe koje napadaju što objavljuješ Njihove pored toliko Naših. Kada se pokušavaš uvući i na tržište drugog entiteta, strpi se, pa barem u prvih nekoliko brojeva ne objavljuj priče autora koji koriste turcizme, jer roditelji ne žele da njihovi prvačići daju novce za novine sa daidžama i amidžama. Pismo? Manji je gubitak na latinici.
Cijena
Izrazi je i u kunama, šanse da se prodaš u Hercegovinu će naglo porasti.
Strip
Ne objavljuj one koji se šale na račun religije. Uopšte, ne šali se na račun autoriteta. Najbolje je da se uopšte ne šališ. Nikad ne znaš kome nešto neće biti smiješno.
Distribucija
Magazini se distribuiraju po školama i vrtićima u većim gradovima, ali i u najudaljenijim prigradskim i seoskim školama. To, što se sadržaja tiče, ne znači gotovo ništa: sva djeca su na internetu i svijet je isti i u zaseocima i u metropoli. To samo znači da dok distributer doveze magazine u daleke škole, učiteljice već potroše novce koje su naplatile od učenika, pošto plate kasne. To se Tebe i Tvoje uređivačke politike ne tiče. Osim što utiče na to kad ćeš i kako platiti struju i internet za pripremu novog broja.
Posjete školama
Da bi osjetila puls svojih čitateljki i čitatelja, moraš povremeno odlaziti u škole. S djecom će biti lako. Oduševit će ih Tvoja mladost, zamišljali su Te sa dekicom preko krsta. Tražit će i Tebe na posteru. Razgalit će ih Tvoj humor i Tvoja neposrednost. Učiteljicama, za svaki slučaj, ponesi rokovnik ili hemijsku, jer zbog Tebe sutra moraju nadoknađivati gradivo.
Špigl
Špigl je sveto pismo: u njega ćeš upisivati raspored tema po stranama, označavati napisano, ilustrovano, lektorisano... Na kraju mjeseca, pred slanje magazina u štampu, išaran je markerima raznih boja i pun simbola. Ti si gospodarica špigla, imaš slobodu preturati stranice i mijenjati numeraciju, izbacivati tekstove i mijenjati ih novim. No, Tvoja sloboda ima granice. Ona prestaje kada, dan pred slanje fileova u štampu, stigne mail iz korporacije. Tada špigl i olovku slobodno predaj šefici marketinga.
Rokovi
Pokušaj uvijek misliti unaprijed kako bi izbjegla kašnjenje. U septembru uvijek dolaze prvačići, a odlaze ptice selice; u decembru, pak, dolazi zima, a odlazi kalendarska godina. Novu godinu, ipak, čestitaj oprezno i bez mnogo pompe. Pazi i na ilustracije: Djeda Mraza i jelku sigurnije je zamijeniti snijegom i vatricom. U martu ćeš poželjeti objasniti kako Osmi mart nije tek dan kad se učiteljici kupuje cvijeće, ali ipak pripremi i koju pjesmicu o majčinstvu. Napravi plan unaprijed: sve je ionako fiksno, osim dva Bajrama, Uskrsa i Vaskrsa.
Uvodnik
U Uvodniku piši šta hoćeš, to čak ni lektorica ne čita. No, obavezno stavi svoju fotografiju. Neće te prepoznati na šalteru banke, niti ćeš zbog tog manje čekati na liječnički pregled, ali će nekad neko dijete prekinuti igru u parku, zagledati se u Tebe i reći ti šta u Tvojim magazinima najviše voli. Kad-tad će se isplatiti.