Metodika

Nove metode podučavanja

Podcasting u službi učenja

Amna Dervišagić

19.02.2021

Učionica postaje okruženje u kojem su svi đaci i učitelji – stara hijerarhija nestaje, a djecu pripremamo za promjenjive uloge u 21. stoljeću.

Ilustracija: thebluediamondgallery.com

Razmišljajući kako da pomognem svojim učenicima da više i bolje ili lakše uče, sjetih se filma Posljednja dvojka koji sam gledala u djetinjstvu – radnik sa radija smišlja kako da nagovori učenika da počne učiti, mislim historiju, i predloži mu da gradivo čita glasno i snima svoj glas na traci, a kada poželi da izbriše znanje samo pritisne odgovarajuću tipku na uređaju. Tako je dječak prestao dobivati dvojke u školi, a na kraju shvatio da se znanje ne može izbrisati tipkom. Razmišljala sam kako da ovaj trik primijenim na svoje đake.

I sjetila se – podcasting!

Podcasting je distribucija audiodatoteka putem interneta koje se mogu lako preuzeti, često u MP3 formatu. Nakon preuzimanja, sadržaj je moguće preslušati online, na računaru ili prenijeti na uređaj kao što je iPod, mobilni telefon ili slično.

Našla sam istraživanja koja pokazuju da čitanje naglas ima proizvodni učinak i da se tako bolje sjećamo tekstova. Čitajući naglas stvaramo slušne veze u svojim memorijskim putevima, napisao je Art Markman u Psychology Today (2010), a studija koju je proveo Univerzitet Waterloo pokazala je kako glasno izgovaranje teksta pomaže da se riječi uvedu u dugoročno pamćenje i kako dvojako djelovanje govora i slušanja sebe veoma korisno utječe na pamćenje. Ta studija testirala je četiri metode učenja pisanih informacija: čitanje u tišini, slušanje nekog drugog kako čita, slušanje snimka vlastitog čitanja i čitanje naglas. Rezultati testova sa 95 sudionika pokazali su da je produkcijski efekt čitanja informacija naglas najbolji! Naš mozak ima fonološki put i istraživači vjeruju da se riječi koje izgovaramo naglas razlikuju od onih koje govorimo tiho, i zato se bolje pamte.

Osim toga, kada čitamo, koristimo vizuelne puteve u mozgu da bismo formirali memorijske veze, sjećamo se materijala jer je smo ga vidjeli. Ali, oslanjanje samo na vizuelnu memoriju može ostaviti mnogo praznina, i zato trebamo tražiti i druge načine da se sjetimo stvari.

Pronašla sam (prema Edison Researchu) podatak da broj Amerikanaca koji slušaju podcaste svake sedmice raste za 120% u posljednje četiri godine, a 90 miliona Amerikanaca sluša podcaste svakog mjeseca. Kako publika raste, nikada nije bilo bolje vrijeme za pokretanje podcasta za promociju poslovanja, brend ili lični hobi, ali i za učenje, jer sadržaji prezentovani u ovom formatu pružaju informacije na zabavan način, što povećava angažman učenica. Umjesto da budu vezane za učionicu, mogu učiti gradivo izvan nje.

Kako pojava podcastinga stavlja novi naglasak na upotrebu audioizvora u učenju i podučavanju, došla sam na ideju da đaci stvore vlastite podcast sadržaje na teme kojima se bavimo na časovima, nešto kao referate ili prezentacije, podijele ih sa vršnjacima, koji mogu popuniti radne listove nakon preslušavanja. Tako učionica postaje okruženje u kojem su svi đaci i učitelji – stara hijerarhija nestaje, a djecu pripremamo za promjenjive uloge u 21. stoljeću. Nastalo je nekoliko sjajnih podcasta, od kojih izdvajam i ovdje predstavljam jedan izrađen u alatu Vocaroo učenice Amine Fazlić o (ne)ispunjenoj želji Eugena M. Shoemakera i čarobnim ogledalima sa Istoka.

Podcasting je moćan način korištenja tehnologije u učionici. Možemo uživati u stvaranju bogatih, značajnih iskustava pomoću ovog komunikacijskog alata. Dobrodošli u učenje 21. stoljeća!

Najnovije

Da se nauči i ono što je dosadno

Igre u učionici

Amna Dervišagić

Dnevnik nastavnice

Jesmo li zakasnili s reformom?

Arnela Borovac-Bekaj

Prisila ili motivacija, pitanje je sad

Uvodna pitanja za više pročitanih lektira

Mirza Herco

Školska nastava nudi mnogo mogućnosti

Matematička lektira

Dženeta Ajanić

Ogledni čas i samoprocjena

Zbog čega sebi ne mogu dati dobru ocjenu

Edina Međić