Matematička pismenost usredotočena je na sposobnost učenika da analiziraju, logički zaključuju i efikasno iznose svoje ideje dok postavljaju, formuliraju, rješavaju i interpretiraju rješenja matematičkih problema u različitim situacijama. Ispitivanje matematičke pismenosti u PISA istraživanjima zasnovano je na sljedeće tri dimenzije:
- Matematički procesi: svrstani u tri kategorije (matematičko formuliranje situacija, primjenjivanje matematičkih koncepata, činjenica, postupaka i zaključivanja te tumačenje, primjenjivanje i vrednovanje matematičkih rezultata) opisuju što pojedinci rade da bi povezali kontekst problema s matematikom i tako riješili taj problem. Svaki od tih procesa temeljen je na sedam osnovnih matematičkih sposobnosti (komuniciranje, matematiziranje, prikazivanje, zaključivanje i argumentiranje, razvijanje strategija za rješavanje problema, korištenje simboličkog, formalnog i tehničkog jezika i operacija te korištenje matematičkih alata) od kojih se svaka zatim temelji na matematičkom znanju pojedinca i pojedinim matematičkim temama.
- Matematički sadržaj: definiran s obzirom na četiri sveobuhvatne ideje (prostor i oblik, promjena i odnosi, količina te neizvjesnost) koje se odnose na poznate cjeline kao što su brojevi, algebra i geometrija.
- Matematički konteksti: definirani prema aspektu svijeta pojedinca u koji su smješteni problemi. Korištena su četiri konteksta: osobni, obrazovni, društveni i znanstveni.
Zadatak 1
Na sljedećem grafikonu prikazana je prosječna visina dječaka/mladića i djevojčica/djevojaka u Holandiji 1998. godine.
Pitanje 1:
Od 1980. godine prosječna visina dvadesetogodišnjih djevojaka povećala se za 2,3 cm, na 170,6 cm. Kolika je bila prosječna visina 1980. godine?
Komentar: Odgovor se izvodi iz pitanja, a ne iz grafikona.
Pitanje 2:
Objasni kako se u grafikonu vidi da se brzina rasta kod djevojaka usporava nakon njihove dvanaeste godine.
- Vidi se da je nagib opadajući
- Kriva pokazuje opadajuću stopu rasta počev od 12 godine
- Od 10 do 12 godine poraste se približno 15 cm, a od 12 do 20 godine samo 17 cm
Pitanje 3:
Prema ovom grafikonu, u prosjeku gledano, u kojem periodu života su djevojčice više od dječaka istih godina?
Zadatak 2
Na donjem dijagramu predstavljena je promjena brzine trkačkog automobila tokom njegovog drugog kruga duž ravne staze (bez uspona) duge 3 kilometra.
Pitanje 1:
Koje je približno rastojanje od startne linije do početka najdužeg pravolinijskog dijela staze?
- 0,5 km
- 1,5 km
- 2,3 km
- 2,6 km
Pitanje 2:
Gdje je zabilježena najmanja brzina tokom drugog kruga?
- Na startnoj liniji.
- Na približno 0,8 km od starta.
- Na približno 1,3 km od starta.
- Na polovini staze.
Pitanje 3:
Na donjem dijagramu prikazano je pet različitih staza. Po kojoj se od ponuđenih staza kretao automobil da bi dobili prethodni dijagram postignutih brzina?
Zadatak 3
Na dijagramu su prikazane stepenice sa 14 stepenika i ukupnom visinom od 252 cm.
Pitanje 1:
Kolika je visina svakog od 14 stepenika?
(PISA istraživanje 2018 u BiH počinje 02. aprila. Ovo je prvi put da naša zemlja učestvuje u jednom ovako važnom međunarodnom istraživanju. Magazin Školegijum i Agencija za predškolsko, osnovno, srednje obrazovanje u BiH, u suradnji sa stručnjacima za obrazovanje u BiH, objavljuju svaki dan primjere zadataka iz PISA testa s komentarima. To je prilika da se učenici, kao i njihovi nastavnici i roditelji, bliže upoznaju s vrstom zadataka i dobiju uvid u značajke koje će biti u fokusu testa.)