Vrijeme u kom nastava traje online možda treba iskoristiti da otvorimo neke teme o kojima nismo stigli ili nismo mogli razmišljati u normalnim okolnostima. Jedna od tih tema je korištenje mobilnih telefona tokom nastave, što može proizvesti razne neprijatne situacije, od tajnog snimanja, preko nekoncentriranosti na nastavu, do neprihvatljive komunikacije.
Dok su neke zemlje u svijetu sasvim zabranile korištenje mobitela za vrijeme nastave, u brčanskim osnovnim i srednjim školama nema konkretnih pravilnika o ovome, ali neke škole djeluju samoinicijativno i zabranjuju učenicima i učenicama, pa i nastavnom osoblju, da koriste mobilne telefone na časovima.
Edina Karasuljić, učiteljica iz V osnovne škole u Brčko distriktu, tvrdi da je učenicima i učenicama zabranjeno da koriste mobilne telefone tokom nastave, a to važi i za nastavno osoblje.
Mislim da nema konkretnog pravilnika o korištenju mobilnih telefona u školi, ali je kod nas zabranjeno, kako učenicima tako i nastavnicima. Usuđujem se reći da su nama veliki problem mobilni telefoni u rukama nastavnika, jer roditelji vole da im nastavnik nekada pošalje putem Vibera ili Facebooka ili čak WhatsAppa sliku kako njihovo dijete radi na času – recituje, radi pismeni ili usmeni zadatak, ali se desi da nastavnik javno, bez odobrenja roditelja, kači te fotografije ili videozapise učenika na društvene mreže, kaže učiteljica Karasuljić. Upozorava i da nastavnici prave Viber grupe s djecom i smatra da to nije profesionalan odnos nastavnik – učenik.
Da korištenje mobitela tokom nastave nije bezazlena pojava svjedoči slučaj iz IV osnovne škole u kojoj su prije dvije godine đaci snimali nastavnicu biologije tokom predavanja i taj snimak objavili na društvenim mrežama.
Nastavnicu su vrijeđali, govorili joj da je dosadna i koristili druge ružne riječi. Prošla je veoma stresan period. Škola je reagovala tako što je odgovornima smanjila vladanje, a snimak je uklonjen, priča Zumka Grabus, direktorica IV osnovne škole. Naglašava da je nakon toga Školski odbor zabranio korištenje mobilnih telefona tokom nastave, kako za djecu tako i za nastavnike, osim u posebnim situacijama.
Naprimjer, neki od naših nastavnika rade projekte gdje koriste mobilni telefon kao rekvizit za snimanje, ali oni to tada najave djeci. Inače se mobilni telefoni mogu koristiti samo u slučaju nužde, kaže direktorica Grabus.
Ernad Osmić, nastavnik bosanskog jezika i književnosti u IV osnovnoj školi u Brčko distriktu, smatra da se mobilni telefoni i druga tehnologija mogu iskoristiti na pozitivan način u školama.
Smatram da telefon i tehnologija ne mogu zamijeniti lekciju, ali postoje načini da se tehnologija koristi u školama. Navodi da je on koristio tehnološka pomagala kako bi svoje učenike i učenice zainteresirao za gradivo koje predaje.
Osmislio sam aplikaciju sličnu igri Scavenger Hunt, gdje su učenici dobijali određene zadatke, naprimjer da nađu knjigu jednog živućeg pisca, što ih je natjeralo da posjete biblioteku i razgovaraju s bibliotekarima. Đaci su se ulogovali u aplikaciju putem QR coda, kaže Osmić. Pojašnjava da je igru koristio tokom sistematizacije gradiva, da je cijeli proces bio veoma zahtjevan, ali da su je učenice i učenici odlično prihvatili.
U srednjim školama nešto je složenija situacija jer su učenici stariji i mudriji, no nije sve ni do njih.
Nismo zabranili korištenje mobilnih telefona u školama zbog roditelja koji žele biti u kontaktu s djecom. Međutim, to smo regulisali Pravilnikom o kućnom redu, prema kojem je učenicima zabranjena upotreba mobilnih telefona i snimanje audio i videozapisa. Istini za volju – ovo nekada zavisi i od profesora, jer su neki liberalniji od drugih, pa puste djecu da u manjoj mjeri koriste mobitele, kaže Edin Mujić, pedagog u Tehničkoj školi Brčko.
Oni su nedavno imali incident, kada je jedan učenik snimao drugog i usput snimio i profesoricu.
To je brzo izašlo na vidjelo i odmah smo riješili problem, kaže Mujić. Đaci ove škole na Instagramu su napravili profil gdje objavljuju fotografije i snimke iz školskih klupa, među kojima možda ima i primjera neprihvatljivog ponašanja učenika i učenica, ali i prosvjetnih radnika. No, niko nije tražio da link bude izbrisan ili slike uklonjene.
Neke od država koje su zabranile korištenje mobilnih telefona u školama su: australijska država Viktorija, Francuska, dok Velika Britanija i Sjedinjene Američke Države razmatraju da urade isto. Istraživanje Univerziteta Čikago pokazuje da mobilni telefoni negativno utiču na učenje, čak i kada su utišani i kada nisu u vidokrugu učenika i učenica. Sudeći po istraživanjima koje je provela Londonska škola ekonomije, nakon zabrane mobilnih telefona u francuskim osnovnim i srednjim školama, đaci postižu bolje rezultate tokom ispita.