Metodika

YouTube u nastavi

Maksuda Muratović

03.11.2021

Učenici sami traže ono što im je potrebno, pitaju prijatelje da im objasne, razgovaraju i uče, ne sluteći da će naučiti.

Ilustracija: Vectorium / Shutterstock.com

Nastavnik matematike u Gimnaziji Živinice Edin Hamzić priprema časove, objavljuje ih na YouTube kanalu i dijeli đacima koji žele da na taj način uče ili utvrde gradivo koje su radili u školi. Videoprezentacije postavlja i na stranicu škole, a u slobodno vrijeme pomaže kolegama koji žele sami napraviti ovakav materijal.

Djeca me ne vide, ali čuju moj glas i putem videoanimacija vide sve što se radi. Mislim da je ovo za njih veoma dobro jer u nastavi matematike vide svaki korak. Uz to imaju i mogućnost vratiti taj video koliko god puta treba, pa i pregledati one ranije i podsjetiti se gradiva, kaže Hamzić i napominje da je jedini problem što ovakva priprema zahtijeva mnogo vremena.

Ovo što radi Edin Hamzić svidjelo se i nekim drugim kolegama, pa je tako nastavnica fizike s njim održala ogledni čas kao međupredmetnu korelaciju s matematikom, koristeći razne animacije i YouTube.

Svaki put nakon predavanja nove nastavne jedinice učenicama i učenicima kažem da na YouTubeu dodatno mogu pogledati oglede, simulacije, eksperimente ili zadatke iz fizike, jer mogu puno naučiti gledajući nečija iskustva, demonstracije, oglede. Nakon završene nastavne jedinice Naelektrisanje tijela rekla sam im da kod kuće naprave elektroskop. Tri učenika iskoristila su prednosti YouTubea i to samostalno uradila – video je potaknuo reakciju i motivaciju đaka puno efikasnije nego udžbenik, lekcije, slike ili druge aktivnosti. Shvatila sam da sve ono što zbog obimnog nastavnog plana i programa ne stignem ispričati na času, mogu nadoknaditi tako što im preporučim određene internet-adrese i zanimljive linkove.

Koristeći YouTube djeca mogu pronaći video o nastavnim jedinicama iz svih predmeta, kratku prezentaciju, knjigu, zadatke i oglede. Metodama neformalnog učenja sama traže ono što im je potrebno, pitaju svoje prijatelje u razredu da im objasne, razgovaraju, i tako uče i ne sluteći da će naučiti. S razvojem interneta i modernih tehnologija učenici ne trebaju nastavnicu koja će predavati lekciju dok oni sjede i slušaju, nego im treba neko ko će ih usmjeravati kako da ta znanja sami dostignu, a oni mogu koristiti različite stilove i organizovati vrijeme kako im odgovara.

Osim toga, nastavnici mogu poticati posebno zainteresovane ili talentovane učenice, koje žele učiti izvan nastave, da koriste YouTube kao izvor dodatnog znanjamogu naći ili napraviti video koji se bavi aktuelnim sadržajem i proslijediti im link.

S YouTubeom i sami nastavnici prilikom obrade časova mogu naučiti više o sadržaju koji predaju ili o tome kako poboljšati predavanje, a pošto su škole slabo opremljene priborom za oglede i eksperimentalne vježbe, mogu pokazati video koji je zanimljiv i poticajan. Također, učenici sami mogu pogledati video kako napraviti ogled, a pažnju će im sigurno privući ili ih dodatno zainteresovati ako u toku časa vide kratki film. Video kao medij omogućava vizualnim i auditivnim tipovima đaka da uče gledajući i slušajući, što pomaže u usvajanju i zadržavanju znanja – posebno vizualni tipovi učenika uživaju u gledanju prezentacija u PowerPointu i kratkih videa, oslanjaju se na čulo vida, uočavaju detalje, pismeno bilježe predavanja, uredni su i jako organizovani, odlično pamte lica, te vide riječi. Uz to mogu sami kreirati sadržaj, snimati video kako izvode ogled i podijeliti vlastita znanja. To je sjajan način da kreativno pokažu šta znaju. Većina ih je to i radila kad je nastava izvođena online.

Primjera radi, Šejla Objašnjava je YouTube kanal, praćen Facebook stranicom, posvećen đacima srednjih škola koji uče fiziku i služi kao dopuna redovnoj nastavi, kao pojašnjenje za nastavne jedinice iz fizike koje u školi možda ne shvate odmah.

Na linkovima Blackbody Radiation OvenZračenje crnog tijelaRadioaktivno zračenje Period poluraspada učenice i učenici mogu pronaći rješenja zadataka iz oblasti elektrostatike, mehanike, kvantne fizike, fizike čestica i mnogih drugih. Đaci četvrtog razreda gimnazije mogu pronaći nastavne jedinice kao što su Toplotno zračenje, Zakon radioaktivnog zračenja, koje su im posebno teške, a i nastavnicima je teško da ih objasne jer su vrlo apstraktne. A zanimljivi eksperimenti, poput pravljenja Teslinog transformatora i ogleda električna struja u tečnostima, mogu se naći na linku Електрична струја у течностима.

Na časovima na kojima je tema Radioaktivnost – Nuklearna fisija i fuzija, učenici mogu pogledati film o černobilskoj katastrofi. Na linku Černobil, 33 godine poslije katastrofe mogu pregledati Černobil sa bezbjedne udaljenosti, mjesto koje ćemo zaobilaziti hiljadama godina, a na stranici Teach Thought mogu pogledati kako izgleda učionica u Černobilu 25 godina poslije katastrofe.

I za kraj upozorenje: YouTube jeste odlično mjesto za doprinos obrazovanju, ali je i mjesto za odvlačenje pažnje, i zato nastavnici moraju naći način da đake nauče da ostanu fokusirani na ono što im treba kako ne bi izgubili vrijeme gledajući razne privlačne videozapise. Ako to uspiju, YouTube i drugi slični izvori znanja i informacija mogu postati sredstva kojima će ponovno oživjeti naš tvrdokorni nastavni plan i program.

Najnovije

Engleski kod nas i u skandinavskim zemljama

Ognjen Stepanović

Dnevnik nastavnice

Sevdalinka

Ajna Hasanbegović

Da se nauči i ono što je dosadno

Igre u učionici

Amna Dervišagić

Dnevnik nastavnice

Jesmo li zakasnili s reformom?

Arnela Borovac-Bekaj

Prisila ili motivacija, pitanje je sad

Uvodna pitanja za više pročitanih lektira

Mirza Herco